レーシング・シミュレーションでの経験は実際の運転にも活かせるのだろうか。
youtubeで澤選手がいうように、本人の心がけ次第でどこでも修行の場になりうるのも確かだと思うが、google scholarで検索してみたところ、IEEEの国際学会でAssetto Corsaを使った発表を見つけた。
Bugeja, Keith, Sandro Spina, and Francois Buhagiar.
"
Telemetry-based optimisation for user training in racing simulators."
Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games), 2017 9th International Conference on. IEEE, 2017.
これを見ると、Assetto Corsaのテレメトリデータを分析してリアルタイムで音声フィードバックを与えるシステムを構築している。例えば、コーナーで求められるスピードより遅いと”trying going faster during corner”など、著書らが開発したCar Handling Modelの分析結果に基づき、音声で結果を伝えてくれるようだ。
リアルの練習と経験者の助言の代わりというわけだ。
The skills required to become a good motorsport driver are generally learned through practice, and suggestions provided by more experienced drivers. Our hypothesis for this work is that an automated telemetry-based feedback system can be used to simulate this process and thus, to possibly help novice drivers assimilate this knowledge at a higher rate.
マツダのi-DMもヴィジュアルではなく、音声によるフィードバックが望ましいだろう。visual clueよりもauditory feed backの方が邪魔にならないとの論文があるようだ。
Leahy, Wayne, Paul Chandler, and John Sweller. "
When auditory presentations should and should not be a component of multimedia instruction."
Applied Cognitive Psychology 17.4 (2003): 401-418.
Posted at 2018/03/25 16:49:54 | |
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