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2009年05月05日 イイね!

テレビで観た、”渋滞を抜けるには走行車線を走るのが早い”を検証してみた

テレビで観た、”渋滞を抜けるには走行車線を走るのが早い”を検証してみたテレビで観た、
”渋滞を抜けるには走行車線を走るのが早い”
を検証してみました。暇な方はお付き合い下さい。







1・条件

日時 5/4~5/5
区間 名神 彦根インターチェンジ ~ 東名 東京インターチェンジ
   小牧経由
片道412km 通常片道 8650円


上り AM10:30~PM05:00  1750円
下り PM08:00~AM03:00 1550円  
どちらもだいたいの時間、各種割引適用

渋滞情報は一切聴かずに通行

渋滞回数
上り 4回 
       ① 滋賀県内  彦根~米原の辺り (3km位  自然) 
       ② 愛知県内  確か小牧の辺り (3km位  自然) 
       ③ 静岡県内  富士山が見えていた(3km位  事故 追い越し車線で事故処理) 
       ④ 神奈川県内 横浜辺り?(5km位  事故 路肩に事故車停車)    
下り 3回  
       ⑤ 神奈川県内 横浜青葉or 町田~海老名辺り(10Km位 自然) 
       ⑥ 静岡県内  御殿場~富士辺り (30Km位 自然) 
       ⑦ 静岡県内 静岡~掛川辺り? (20Km位 自然)
場所についてはうる覚えなのでご了承ください。

渋滞区間の制限速度 ① 80km/h ②~⑦ 50km/h
車線数 ③,④3車線 他2車線  ④は2車線かも?

上記の状態で ①、②、③、④、⑥は走行車線のみ
       ⑤は流れにより車線変更
       ⑦追い越し車線のみ
とし、渋滞に引っかかったときの隣の車線にいた車、自分のいる車線だけ、或いは隣の
車線だけが動いてから止まったときにいた隣の車線の車を目印とし、渋滞脱出時の
タイミングをもって比較しました。
また、車間を通常よりも多く取り、なるべくブレーキを使わないようにも
してみました。


2・結果
   
自然渋滞の場合はあまり変わらないように感じる。→車窓から見える範囲で車が前後し
ていた位の差しかなかった。
事故渋滞の場合は事故で塞がっている車線は遅い。

でした。

3・渋滞中に判ったこと

自然渋滞の場合
追い越し車線と比べて
・インターチェンジ出口、サービス、パーキングエリアの入り口付近では
走行車線が流れる。→車が出て行く為
・インターチェンジ入り口、サービス、パーキングエリアの出口付近では
走行車線が流れにくくなる。→合流の為
 不思議だったのは、合流場所で車が来ていない場合でも走行車線の車の
流れが悪い傾向にあった事。

合流地点が高速道路同士の場合は走行車線は特に遅くなる。
・②の合流側も2車線、その先に分岐の状態で、分岐に流れる車が少なかったのです
が、ここでの合流が一番走行車線は流れませんでした。
 →合流台数が多すぎるのと、一点ではなく複数点で合流しようとする為、
合流先では車が動くが、手前の車は全く動かなくなってしまう。

事故渋滞
・自然渋滞と違い、タイミングによって走行車線、追い越し車線が交互に流れる
というよりは、終始事故処理の車線が低速だった。


渋滞を抜けた直後の交通の流れ
・渋滞を抜けて速度が上がり始めて通常の速度粋に達したときの傾向として、
 走行車線に比べて、追い越し車線は車間が詰まっていて、車の台数が多く見える。
(心理的に早く目的地に着きたいので、追い越し車線に移動しやすい?)
・通常の集団で走行している場合と比べて車線間で速度差がない。また、こういった
状態で4,5台の集団の先頭車両がブレーキを踏むとブレーキが連鎖して、走行車線の
車がそれらの車を追い抜いてしまう場面あり。

4・注意点

渋滞における
前の車のブレーキや速度低下による後方への連鎖による渋滞、加速時に車間が開くこと
を踏まえると、
(縦波の疎密波みたいなものの連続、イメージとしては青虫の足の動きや
アコーディオンの蛇腹の部分のような動き)

自然渋滞のときは
なるべく車線変更はしないほうが良いかも。上記理由で車間が縮まって、速度低下、
車間が広がって速度上昇の繰り返しのタイミングが、走行車線と追い越し車線で
タイミングがずれているだけで、トータルは変わらないない印象を受けます。
よく隣の流れが良いので車線変更をしてしまうと、かえって元いた車線が流れ出すのは
こうゆう事なのかな?と思います。
車線変更により車間が開いて流れやすくなるだろうし。


5・今回の渋滞の共通事項
①は山間部で、カーブ、アップダウンが多い為に速度低下をおこしたのかも知れません
が、その他は

Ⅰ:通常100km/h走行の区間が50km/h規制だった。
(車間距離確認の看板を参照しました)

Ⅱ:50km/hの速度規制が始まる。
     ↓
Ⅲ:しばらく(5km~10km位)は普通に交通の流れあるが、突然に渋滞の後方に遭遇。
     ↓
Ⅳ:渋滞
     ↓
Ⅴ:渋滞が解消しだしたタイミングで、50km/h規制解除 と 給油所つきの
巨大サービスエリア出現(海老名、足柄、富士川等)

思うに、事故は除くとしても、100km/h→50km/hは落としすぎなのではないか?
と思うがいかがでしょう?

これが渋滞の根本原因のような気がします。

Ⅰでの連減速鎖で渋滞→Ⅴで規制解除、SAに入る車が多い(駐車場から車が
あふれているSAもあった)為に車間と速度が上がり解消したものと思われる。
特に⑤、⑥、⑦の長距離渋滞は何故規制が必要(事故、気象条件では無さそう)?
と思われるところがあったので、規制するにしてももう少し速度UPができれば
渋滞解消になると思うのですが、NEXCOさん、いかがでしょう?

あたしゃ 
渋滞→疲れる→SAで休憩し金が動く→経済活性化
と思いたい・・・・。

まあ、速度低下が起こりうる地点で注意を呼びかける看板を出してたのは
渋滞発生抑制の効果はあったのではないかと思いますね。

6・まとめ
渋滞を発生させない為に
・ワンテンポアクションが遅れても対処できる車間距離で走る。
・速度は一定に。
・急いでいる時こそ車間距離を空けよう!
・合流時は一台づつしよう!
→いずれも車間距離が短いとかえって速度が遅くなり、不要な動作が増えて
 後続への連鎖が伝播するので結果として渋滞が発生するとおもうのです。
 全体を見渡すようにして運転すれば、渋滞も無くなり皆快適!


以上、私の独断と偏見による渋滞分析でしたがいかがでしょう?渋滞の検証数が
多いとはいえないのですが、当たらずも全く外れではないと思うのですが、
どうでしょう。
最後まで読んでくださった方、感謝です!

あ!?こんなキャンペーンをしてたんですね。知りませんでした。





I inspected that is early to run in the driving lane to be able to skip a traffic jam watching TV.
If you were free, please go together.

1・condition

Date 5/4~5/5
Section  From Meishin expressway Hikone interchange to Toumei xpressway Tokyo nterchange

Komaki way
One way 412km

Bound for Tokyo AM10:30~PM05:00 
Bound for hikone PM08:00~AM03:00
Is is rough time both.

I passed the way without check traffic jam information entirely.

Times of traffic jam
To Tokyo 4times 

①shiga Prf. From Hikone to Maihara (About 3km, natural traffic jam)
   ②Aichi Prf. A area of Komaki (About 3km, natural traffic jam)  
    ③Shizuoka Prf. It can seen Mt. Fuji (About 3km, An accident traffic
jam It is a accident processing in a passing traffic lane)  
    ④Kanagawa Prf. A area of Yokohama? (About 5km accident It is an
accident car stop on the shoulder)
    
To Hikone 3times  
⑤Kanagawa Prf. Yokohama Aoba or machida to area of Ebina(About 10Km  natural traffic jam) 
    ⑥Shizuoka Prf  Gotenba to fuji(30Km natural traffic jam) 
    ⑦Shizuoka Prf Shizuoka to Kakegawa(20Km natural traffic jam)
Because it is a sold memo, please understand it about the place.


The speed lomit of the traffic jam section ① 80km/h ②~⑦ 50km/h
Traffic lane  ③,④ 3 lanes  other 2 lanes   ④ may be 2 lanes?

In the state mentioned above 
①、②、③、④、⑥ runs only driving lane
       ⑤ runs lane-changing by a flow
       ⑦ run only passing lane
and when I held onto the traffic jam, I checked neighbor lane and found cars of the mark.
If neighbor lane car runs faster or later than my lane , I found anther car and mark.
I compared it with a timing at the time of the traffic jam escape.
I usually took more space between cars and did not use the brakes if possible.

2・Result
   
I feel that in the case of the natural traffic jam don't change very much.
→ There was only a difference as a car was mixed up in a rang to show from the car window.
In the case of accident traffic jam ,I found that lane occupied accident is slow.



3・I understood during a traffic jam

Case of the natural traffic jam
・Driving lane is faster than passing lane , in an interchange exit, neighborhood of service parking area entrance.
→Because the cars go out.
・Driving lane is slower than passing lane , in an interchange entrance, neighborhood of service parking area exit.
→Because of junction.
It was strange that the flow of the car of the driving lane tended to be slow when a car did not come at a junction place. 

As for the case between expressways, the driving lane becaomes particularly slow when join.
・② place junction side has 2 traffic lane, there is divergence over there, and the car go thourgh to divergence is little,
but this place is most slow driving lane.
 →The car of this side not move at all ,because it is too mutch join the car , and these cars joined by plural point not one point.


An accident traffic jam
・As for depending unlike a natural traffic jam, a driving lane and a passing lane drifted to in turn by a timing,
a traffic lane of the accident processing was low speed from beginning to end.

A flow of the traffic that was able to skip a traffic jam just after.

・As a tendency when I can skip a traffic jam, and speed begins to rise and reached the normal speed best,
I compared driving lane with passing lane, passing lane cars seems interval clogged up, and there is much number of the car.
(Is it easy to move to a passing traffic lane psychologically because We want to arrive at the destination early?)

・I compare it when I run in a normal group, and there is not a speed difference between traffic lanes.
when the lead car of the group of 4,5 steps on brakes, brakes chain it, and there is the scene,
the car runs the driving lane overtakes those cars.


4・Attention

In a traffic jam,
considering the brakes of a car in front and a traffic jam by the chain to the rear by the speed fall,
car intervals are open at the time of acceleration,
(Only continuation such as the longitudinal wave of the primary wave, the movement that seems to be
the movement of the foot of the green catrpillar and the part of the bellows of tha accordion for an image.)

At the time of natural traffic jam,
we had better do the lanechanging if possible. A car interval shrinks , a speed fall, a car interval spreds out,
and timings of the repetition of the speed rise and just only timing slips off in a driving lane and a passing traffic lane .
As a result, the total does not change for an above reason.
I think that when we makes lane-changing because the neighbor lane flow is good, is it a reason to say in this
way before lane bigins to flow?
A car interval is open by lane-changing and will be easy to come to drift.


5・The common matter of these traffic jams.

Becouse ① area is the mountains, it may have caused a speed fall because there were many curve, ups and downs.
But others are
Ⅰ:Section of the 100km/h run were 50km/h regulation. (I referred to a signbord of the distance between the cars confirmation.)

Ⅱ:Speed control of 50km/h begins.
     ↓
Ⅲ:There is a flow of the traffic commonly for a while (about 5km~10km),but I meets a sudden traffic jam tale.
     ↓
Ⅳ:Traffic jam
     ↓
Ⅴ:Derestriction of 50km/h and huge transport cafe with tha gas station appear by the timing when a traffic jam has begun to dissolve.
(Ebina, Ashigara, Fujikawa etc.)

Even if I remove the accident, Don't you think it's to much lose 100km/h to 50km/h ?
I think this is the root cause of traffic jam.

A traffic jam is caused from a consecutive slowdown chain of Ⅰ → derestriction has begin at Ⅴ, and many cars go into transport cafe
(There was the transport cafe that cars overflowed from the parking.)
That is why car intervals and speed rose and dissolved.

In particular, I felt why is regulation necessary in long traffic jam of⑤,⑥,⑦ ?(There seems to have no me in an accident,climatic condition.)
I think that speed brakes off the traffic jam a little more at the firstest even if they regulate it.
How do the NEXCO think ?

I want to think as follows・・・.
Traffic jam is generated → We are tired → We take a break for transport cafe, and use money →Economic is activated

It thinks that there may have been the effect of the traffic jam outbreak restraint for the time being to have started a signboard calling for attention at the spot where a speed fall can happen.


6・Summary

Because We don't generate a traffic jam,
・I run at the distance between the cars that can deal even if a action is late.
・The speed is constant.
・When we hurry, Let's will take distance between the cars!
・By one of them will join !
→At all events I think that, as a result, a traffic jam occurs because speed becomes rather slow,
and unnecessary movement increases, and a chain to the follower spreads if distance between the cars is short.
If we look around the whole and run, all become comfortable without a traffic jam!

It was my dogmatism and traffic jam analysis by the prejudice, but how will be it as things mentioned above?
It cannot be said that there is much number of the inspection about the traffic jam, but thinks that it is not a loser at all without hitting it.
Thank you for reading till the last!
Posted at 2009/05/05 17:01:11 | コメント(0) | トラックバック(0) | 旅行 | 日記

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