先にテストする前にリリース文はよく読めよというツッコミはなしで、今回は新しいロガー定義に関するリリース文をRomRaiderから抜粋してみた。
まずリリース文の「This update introduces the new "Engineer" logging parameters for most 32-bit ECUs」からの抜粋である。
The advantage is that logging the engineer's parameter instead of the corresponding extended parameter will reduce the sampling interval overall. Also, the number of bytes transmitted per request is indicated in the name and was also added to the corresponding extended parameters.
(中略)
There are disadvantages, however. You will lose some resolution due to the narrowing conversion (ex. going from a 4-byte extended parameter to a 2-byte or 1-byte engineer parameter). 4-byte extended parameters have no loss in resolution and essentially represent the exact value as used by the ECU. 2-byte and 1-byte parameters have some loss of resolution and have a minimum or maximum limit that could potentially cap the value. In most cases, this is not an issue, however, unlike the standard SSM parameters.
上記の文章は長所と短所を抜粋したわけだが、エンジニアパラメーター(1バイトや2バイトのもの)を拡張パラメーター(4バイト)の代わりに使えば、サンプリング間隔を減らせるとなっている。つまり、拡張パラメーターよりもたくさんデータが取得できて、ロギングできるパラメーターも増やせるということである。
一方、エンジニアパラメーターの短所は、データの損失があり、データの最小または最大値に制限があると言っている。しかし、ほとんどの場合において問題ではないと結んでいる。
そのエンジニアパラメーターのリストは下記のとおりだ。今回のバージョンアップは、上記のことだけでなく、CAN通信向けやNA用も追加されているのが目を引く。
A/F Sensor #1 (2-byte)** - all models
A/F Sensor #2 (2-byte)** - H6 models only
Engine Load (1-byte)** - Version 1 - Select CAN vehicles only - Limited to 3.98 g/rev
Engine Load (1-byte)** - Version 2 - naturally aspirated H4 models only - Limited to 1.99 g/rev
Engine Load (2-byte)** - Version 1 - turbo models only - Limited to 4.0 g/rev
Engine Load (2-byte)** - Version 2 - H6 models only - no effective limit
Feedback Knock Correction (1-byte)** - turbo and H6 models only
Fine Learning Knock Correction (1-byte)** - turbo and H6 models only
Fuel Injector #1 Pulse Width (2-byte)** - naturally aspirated models only
Fuel Injector #2 Pulse Width (2-byte)** - H6 models only
IAM (1-byte)** - turbo and H6 models only
Manifold Absolute Pressure (2-byte)** - Version 1 - turbo and H6 models only
Manifold Absolute Pressure (2-byte)** - Version 2 - naturally aspirated H4 models only - limited to 21.27 psia
Manifold Relative Sea Level Pressure (2-byte)** - same as the version 1 parameter above, with the assumption of sea level atmospheric pressure
Primary Open Loop Map Enrichment (2-byte)** - all models
Primary WGDC Maximum (1-byte)** - Version 1 - select CAN vehicles only
Primary WGDC Maximum (2-byte)** - Version 2 - turbo models only
Target Boost (2-byte)** - turbo models only
Throttle Plate Opening Angle (2-byte)** - turbo models only
Turbo Dynamics Integral (2-byte)** - turbo models only except 08+
Turbo Dynamics Proportional (2-byte)** - turbo models only except 08+
あと気になったものとして、拡張パラメーターのノッキングのカウンターである。
Knock Sum* -> [APPLICABLE 32-BIT ECUs ONLY] - When a knock event occurs, as determined by the ECU (knock signal switch), after an execution with no knock event, this counter is incremented. When the counter reaches 35, it is reset. Since the counter is cumulative, this parameter is much more useful than logging the 'knock signal' switch, which is essentially worthless to log. Note: the knock sum will only be incremented at the start of a consecutive block of knock events or a single isolated knock event.
これを読むと「Knock Sum」は単純なカウンターらしく、カウントの合計が35回カウントされるとリセットされるとなっている。そして、ノック信号をロギングするより便利だが、ログに取る価値はないよということみたいだ。なおこの項目は「APPLICABLE 32-BIT ECUs ONLY」のとおり、対応した32ビットROMのみの項目である。
これ以外の拡張パラーメーターの説明は、RomRaiderの下記に記載されているので必要に応じて見て欲しい。
Latest LOGGER Definitions (v0.3.3b 09-08-08)
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Posted at
2008/09/16 16:41:10