
保管中のFDのバッテリーが弱くなってきていた。
そのバッテリーは購入してからまだ1年半、日常的に稼働しているクルマだったなら問題なく使えているはずだけど、一時抹消中で充放電の頻度が低いから元気がなくなっていた。
家庭用の充電器で充電してみたけど電圧は復活したものの、比重は戻らなかったので、出入りの整備工場に持ち込んで相談してみることにした。
「預かって充電します」ということになり、充電完了の連絡があったのは四日後だった。
引き取りに行きながら、「だいぶ時間がかかったな、忘れてたんじゃないかな・・・」とどこか批判的な思考が浮かんでもきた。
メカニックに聞いたら、「一晩位の充電では効果が出ないことも多いですね。今回は放電レベルが深かったので、途中経過を観察しながらじっくりと充電しました。きちんとバッテリーの状態に合わせて、その許容範囲内で行えば数日の充電で復活してくることもあるんです。今回は三日かかりました。」ということでした。
自分が行ったのは12時間程度、それで追い込んだと思い込んでいた。
結果からすれば、それじゃあ全然足りなかったのですね。
「バッテリー充電なんて、自動充電器をつないでやればそれでOK」という判断。
「充電を忘れていたんじゃないか」という疑念を持ったのが恥ずかしかった。
忙しい他の作業をこなしながら、同時に私のバッテリーの変化を3日間にわたって観察してくれていたのに。素人とプロフェッショナルの違いは大きいな、つくづくそう実感した。
お陰でバッテリーは復活できた。実に有難かった。
充電が完了してすでに数日たっている。
電圧は13V、比重はスポイトの目盛りが浮き上がり計測範囲を超えるほどに復帰している。
たかが充電、されど充電。
知識や経験の差は圧倒的だ。
※今回の回復充電については、愛車紹介の整備手帳の記事にも報告してあります。
FD in the storage battery has been was weaker.
Gone were recuperated from the had bought its batteries still one and a half years, routinely running cars should use without problems, but in temporary cancellation charge/discharge rate is low.
Decided to consult with the revived voltages I tried charging with the charger for home, but I didn't get specific gravity and brought in the maintenance of the comings and goings.
It was four days later, was ready to keep the charge.
While going to pick "took much time I wonder if I'm not, I forgot..." and have also been floating somewhere critical thinking.
Asked a mechanic "is often all night on the charge of no effect. This deep discharge levels, so was charged and while observing the progress along the way. I'm may revive in the charger for a few days if you properly fit the battery status within the permissible range will be. This time it took three days. "That was that.
I went about 12 hours, so drove was convinced.
From the results it so well because not enough at all.
The decision "do connect the automatic charger battery charger is if it is OK".
"Forget the charge and likely to have doubts that I was embarrassed.
But while busy doing other tasks at the same time change my battery for 3 days thanks for had observed. Amateur and professional differences are large, so realize that.
Thanks to the battery was revived. Very good indeed.
Already after a few days, charging is complete.
Voltage is 13v, specific gravity are returning as the calibrated dropper exceeds the measurement range.
Just charge, but it is charging.
Difference between the knowledge and the experience was overwhelming.
* About this recovery charge, are reported in the article introduction to car maintenance Handbook.
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Posted at
2016/02/29 12:42:23