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バオヤッキーのブログ一覧

2023年08月21日 イイね!

New challenge has excitement and anxiety.

(英語の練習)
A Caterham Super Seven JPE was getting a communication error between a PC and an EMS EM-70 when write tune fuel map write to a EM-70 therefore, JPE couldn't start up. A LAN port is equipped with a green LED and an orange LED which cannot light and/or blink. EM-70's definitely got a problem. A scuttle in the JPE was removed to visually verify the status of the EM-70 LEDs. And the EM-70 removed.

Today the EM-70 and the scuttle were reinstalled after finished business. A fumidity is very high, getting perspire tonight also. The JPE will be transferred to a familiar dealer for installing the new ECU tomorrow.

燃料マップをPCからEM-70に書き込むときに通信エラーが発生し、EM-70内に元々あったマップデータが破壊されたためにJPEのエンジンが掛からなくなった件で、不具合箇所を特定するためにEMSにあるLANポートの状態を確認する必要が出ました。そのためにはスカットルを取り外さないと確認できないので、スカットルを取り外しました。
明日、急遽 Ck さんが車を引き取りにこれることになったので、仕事が終わってからガレージに行きEM-70とスカットルを元に戻しました。蒸し暑く、汗だくになりながら作業をしました。

ECUはEMSからLINKに変える方向で検討してもらっています。
Posted at 2023/08/21 20:42:56 | コメント(2) | トラックバック(0) | Seven | 日記
2023年08月19日 イイね!

What's next step?

(英語の練習)
My JPE is very stable due to clutch troubles and fuel tank leakage were fixed, I was thinking. Maybe I'm not sure, this was flagged for the turning points. An ECU of the JPE' uses an EMS EM-70 and communication between an EMS and a PC couldn't be successful. So I retry to find out the cause of communication error from today morning.


LEDs on LAN port couldn't turn on or/and flashing even the EMS connect to the PC. LAN port had orange LED and green LED, both of LED didn't change condition.


Of cause if I want to check the status the LEDs, should open a scuttle. So situation doesn't change I took off the EM-70 from the JPE and open cover check the PCB, so all IC devices are surface solder with this normally couldn't replace broken IC device if I could find it. Maybe EMS EM-70 in LAN communication function is malfunctioning.

And malfunction IC is surface solder therefore, replacement of IC device isn't easy for me. What can I next step?


Repair of the EMS by maker in Austraria. But maker is likely bankruptcy because company name changes on the web site. So supplement and the after service will be confused in the future. Although, repair of the EMS is a lower burden than maker change, but continuously for maker support is unclealy. Think like that, this is chance of change an ECU maker to anther company isn't this?

I'm in hesitate for exchanging other ECU maker.


昨日EMSをリセットする気持ちもありバッテリーのマイナス端子を外していました。そこで朝イチというには少し遅めですが、EMSとPCの通信を確認したところNGでした。またLANポートについているグリーンとオレンジのLEDの点灯具合も確認したけど、両方消灯しているっぽく見えます。
通常LANポートについているLEDのオレンジがデータを送受信しているときに点灯し、グリーンはネットワークに正常に接続され、使用可能な状態の時に点灯する仕様です。それが両方ともついていないってことはEMS内の基盤の通信関連のデバイスに不具合がある可能性が高いと判断し、EMSを取り外し状態を確認しました。

恐らくKSZ8851SNLがイーサネットコントロール用の半導体素子だと思いますが、面付けハンダされており私の腕では素子交換は無理と判断しました。

Ckさんの話ではモノをオーストラリアに送って修理してもらうことも恐らく可能ということでしたが、EMSっていう会社を調べると日本ではルート6というところが代理店だったみたいだけど、今はクイックエンジニアリングが代理店をしているみたいです。クイックエンジニアリングのホームページを見るとEM-80の写真が掲載されていますが、EM-70もサポートしているのか不明です。
ましてやオーストラリアの本社のホームページが中国系企業のホームページに変わっており、一体どうなっているのか不明です。

そんな状態なのでEMSを修理しても今後のサポートということでは信用できないんですよね。思い切って違うECUに変えるか。

最近ECU難民だよなw
Posted at 2023/08/19 15:29:40 | コメント(0) | トラックバック(0) | Seven | 日記
2023年08月18日 イイね!

The W650 is located in a garage

(英語の勉強です)
My W650 will be asleep for one year because of two vehicles and one motorcycle inspection. Three times, inspections in a year, have big impact for a family budget, therefore, inspection timing should move a year that is the W650. My partner manages the family budget, needless to say that income couldn't get more then now unfortunately, how to reduce expenditure that whose focus. I have to help with her that my duty as you know. So unfortunately the W650 will sleep a year, but I will take an inspection for that a year later.
alt
The carburetors will be stopped worsening petrol, therefore, petrol in the float chamber at carburetors was emptied by drain ports. The petrol tank is not yet to fill up a tank. I will be refueling it by carry tank on tomorrow.

The W650 will ride on the road next year after passing inspection that I am looking forward to it.

家車(プレマシー)とスーパーセブンJPEの車検が終わり7月にW650の車検を迎える予定でしたが、さすがに会計に与えるインパクトが大きいのでW650の車検を1年ずらすことにしました。そのため来年の7月ごろまでW650はガレージで休眠の予定です。

劣化したガソリンが再始動の時にキャブを詰まらせることがあり、そうなると最悪はキャブの分解洗浄しなければならなくなります。そんな事態にならないために、先ほどキャブのフロートチャンバー内にあるガソリンをキャブのドレインから抜きました。

ガソリンタンクは満タンにしていないので、後日携帯缶にガソリンを入れてタンクに給油する予定です。

しばらく乗れないのは残念でずが、また1年後元気に走らさせてあげようと思っています。

我慢できるかな(汗
Posted at 2023/08/18 21:06:16 | コメント(0) | トラックバック(0) | W650 | 日記
2023年08月18日 イイね!

またまた調子に乗ってしまいました

JPE のECUは EMS EM-70 を使っています。

朝ンポで燃料が少し濃いと感じたので、家に帰りEMSに保存されている燃料マップをPCにダウンロードして、マップ書き換えをしました。

書き換えたマップをEMSにアップロードし完了と思いきやコミュニケーションエラーが発生し、それからEMSとパソコンが繋がりません。

とりあえずエンジンを掛けようとしましたが、正常時はキーを1個捻ると「ウィーン」っていう燃料ポンプが動作した音を聞き、さらに捻ってスターターモータを回しエンジンをかけます。

ところが現在は燃料ポンプが作動している音すら聞こえてきません。

どうやらマップデータが完全に飛んでいるみたい。

PCをEMSに繋げてオンラインにしようとしますが、オンライン状態になりません。

オンラインにならないとPC内にある燃料マップデータをEMSにアップできません。

やばいね。

PC側のEMS用のソフトは削除して、PC電源OFFした後に再インストールしたけど現象変わらず。

ただいま Ckさんのアドバイスでバッテリーのマイナス端子を外してEMS側の電気供給を遮断中。

明日もう一回挑戦してみます。

普段やらないことは、できるからと言ってやるもんじゃないですね。

これを乗り越えたらスキルレベル0.001アップするかな。


An ECU of my Caterham JPE as originally is Weber Alpha, but exchanged to EMS EM-70 on March 2019. Today I drove a JPE to Watarase retarding basin, and air-fuel ratio is around 13% in 2000 rpm. It's just a little more gasoline than the ideal condition, but fuel economy seems a bit poor at 7.9 km/liter, I though. So fuel map into the EMS had downloaded to a PC then I had tuned it. After that, I had uploaded tuned fuel map file to the EMS from the PC and got a communication error. I tried to start up an engine, but fuel pump didn't work needless to say couldn't start up the engine.

I could contact to friend of the Seven owner who said the fuel map couldn't have normal upload to the EMS.
I reconnect the PC to the EMS several times that can't be a success. And EMS software for the PC had deleted and reinstalled, but result was same as before.
How to communicate between the PC and the EMS, I have no idea.
If the JPE can't have communication between the PC and the EMS, the fuel map can't be uploading and driving the JPE.
Now I'm cool down. Maybe I will challenge tomorrow again.
Posted at 2023/08/18 17:16:22 | コメント(5) | トラックバック(0) | Seven | 日記
2023年08月18日 イイね!

朝ンポ

暑い!
普段の反省もあり、朝6時半に家を出て渡良瀬遊水地まで朝ンポしてきましたが、ガレージからセブンを押して出すだけで汗だく。
おいおい、誰だよ7時前だとギリ涼しいって言ってたの。
全然涼しくないじゃん(泣

まぁ、でも走り出したら適度に涼しく気持ち良かったです。


それにしても、みんな朝から飛ばしてるね。
土日の朝に走る方がゆっくり流れているよ。
やっぱり平日だと出勤とかの人が急いでるのかな。
Posted at 2023/08/18 07:31:51 | コメント(2) | トラックバック(0) | Seven | 日記

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何シテル?   05/05 21:58
はじめまして09年7月、念願のセブンを購入する事ができました。 2011年4月エンジンO/H実施 ・IN/EXポート加工 ・ダミークランク&ダミーヘッ...

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