
この車が現に実在してたのなんてクマさんは40年程前のカー雑誌でもアメリカの雑誌で小さく出てたのを記憶に・・・・。
先にタイレル6輪車が世に早く出て真似たのがパンサー6なんだとさ。
たいれるP34は公道を走るには問題が多かったが1台だけ作成されたパンサー6は堂々と公道を走れる唯一の車。
手にする機会が現にあるのでトミカから実車のミニカーが・・・・
(T(エ)T)・・・・早くも買い損ねた!
Panther - Panther 6 - 1970s British Cars - 1970s Supercars - One Offs - Prototypes - Car Spotting
Only one Panther 6 was ever finished by the factory, it was unveiled at the London Motor Show in October 1977.
The Panther 6 incorporated a mid-mounted twin-turbocharged 8.2-litre Cadillac V8 coupled to a three speed automatic gearbox. Output was a quoted 600bhp and top speed was thought to be around 200mph.
The six-wheeled configuration was inspired by Tyrrell’s similarly-equipped P34 F1 car which Panther company owner, Robert Jankel, had seen at the 1976 British Grand Prix.
Jankel immediately started work on his own six-wheeled model and, in little over twelve months, Panther were at Earls Court taking orders for the £40,000 dream machine.
Four 13 x 7.5-inch wheels were installed at the front and two 16 x 10-inch wheels at the rear. They were shod with custom hand-cut Pirelli P7 tyres.
To justify the price, the car was built with every conceivable luxury to include a dash-mounted TV, telephones in the armrests, digital instrumentation and an impressive hydraulic engine cover.
At nearly five metres long and over two metres wide, the six-wheeled Panther was said to weigh 1300kg.
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First registered on October 5th 1977 (using Robert Jankels personal plate, ROB 10), the sole factory built 6 was originally painted black and starred in all the firm’s publicity material.
Shortly after its appearance at the London Motor Show, the colour was changed to a two-tone blue over silver paint scheme and the registration was switched to XPE 384S. This may have been done to give the illusion that more than one car had been built or it could have been at the request of a customer.
Whatever happened, the model was certainly nowhere near developed enough for customer sale and when the 1979 recession hit, Panther went out of business.
The rumour is that Panther sold the car to a Saudi royal who kept it in London. It has subsequently had at least six further UK owners but has not been seen in public for many years.
These photographs were taken in central London during the summer of 1981 but who owned it at the time is unknown.
Later in the 1980s, the exterior colour was changed again, this time to white over dark blue. The interior was re-upholstered in black.
As for the ‘second’ 6 that exists, it was built up with parts purchased from Panther’s receivers including a chassis and some body moulds taken from the show car. The receiver sold them to a chauffeur who put all the bits together in his garage. The car differed in many respects to the factory example. It was advertised for sale in 1983 by Straight Eight on London’s Goldhawk Road… price £90,000!
Text copyright: Supercar Nostalgia
Photo copyright: Supercar Nostalgia
パンサー6は1台のみで工場で完成し、1977年10月のロンドンモーターショーで発表された。
パンサー6は、ミッドマウントのツインターボチャージャー付き8.2リッターキャデラックV8を組み込んでおり、3速オートマチックギアボックスと組み合わされています。出力は600bhpで、最高速度は時速200マイル前後と考えられていました。
6輪構成は、パンサー社の所有者であるロバート・ジャンケルが1976年のイギリスGPで見たティレルの同様に装備されたP34 F1カーに触発されました。
Jankelはすぐに彼自身の6輪モデルの仕事を始め、12か月に少しで、ヒョウは£40,000夢機械のための順序を取る伯爵裁判所にあった。
フロントに13×7.5インチホイールを4本、リアに16×10インチホイールを2本装着。彼らはカスタムハンドカットのピレリP7タイヤを履いていました。
価格を正当化するために、この車は、ダッシュマウントテレビ、アームレストの電話、デジタル計器、印象的な油圧エンジンカバーなど、考えられるすべての贅沢で作られました。
全長約5メートル、幅2メートルを超える6輪のパンサーは、体重1300kgといわれています。
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最初に1977年10月5日に登録されている(ロバートJankelsの個人的な版、ROB 10を使用して)、6を造られた唯一の工場は最初に黒く塗られ、会社のすべての宣伝資料で主演した。
ロンドン・モーターショーに出展した直後、カラーはシルバーにブルーのツートンカラーに変更され、登録はXPE 384Sに切り替わりました。これは、複数の車が製造されたかのような錯覚を与えるために行われたか、顧客の要求によるものであった可能性があります。
何が起こったにせよ、このモデルは顧客への販売に十分なほどには開発されておらず、1979年の不況に見舞われたとき、パンサーは廃業しました。
噂によると、パンサーは車をサウジの王族に売却し、サウジ王室はロンドンに保管していたという。その後、少なくとも6人の英国人所有者がいましたが、何年もの間、公の場に姿を見せていません。
これらの写真は1981年の夏にロンドン中心部で撮影されたものですが、当時の所有者は不明です。
1980年代後半には、外装色が再び変更され、今度は紺色から白色に変わりました。内装は黒で張り替えられた。
現存する「2台目」の6は、ショーカーから流用したシャシーやボディモールドなど、パンサーの受信機から購入した部品で組み立てられたものです。受取人はそれらを運転手に売り、運転手はすべての部品をガレージにまとめました。この車は、多くの点で工場の例と異なっていました。1983年にロンドンのゴールドホーク・ロードにあるストレート・エイトによって売りに出されました。価格£90,000!
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