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2023年03月30日 イイね!

避けるべき部品取車とは?

事故車で必要な部品が残っている部品取車が一般的だが、中には水没車もある。冠水した道路でエンジンが止まったくらいならまだしも川に落ちたクルマは使いものにならないだろう。

ほかにもAT車→MT車のための部品取車であっても使えなくなったパーツをMT車からAT車に戻し、本当に部品を移植できないAT車を買ってしまうこともあるだろう。

部品取車がほしいなら、やはり現役で動いているクルマがいい(もちろん、いつ故障するかは誰にも分からないが)。しかもかなり手を加えていて交換して間もないパーツがふんだんにあればなおいい。

「泣く泣く手放します」「大事に乗ってください」などといううたい文句を額面通り受け取っていいかどうかは何とも言えないが、パーツが出なくなることを考えたら、まだ使えるクルマを部品取車として入手しておくのもありだ。
Posted at 2023/03/30 11:07:00 | コメント(0) | クルマ
2023年03月27日 イイね!

タイロッドエンドプーラーはグレードアップするより

安物でいいから2個用意しておきたい(そして異なるサイズがいい)。



理由?
1個しかない場合、使用中に外せずに壊したら買いに行かなければならないが2個あればもう1個で作業を続けることができるから。
もちろん、2個立て続けに壊す可能性もあるが・・・。

基本的に消耗品と考えておけば、2個でも3個でもあったほうがいい。

安物だと耐久性に問題があるかもしれないが、その辺の検証は自身でやればいい。
右側は常に安物で、左側は常にそこそこ高い物で外すことにして、いつ壊れるのか?
そんなに頻繁に使うものでもないし、この検証がいつ終わるのか分からないが、叩きまくるなど間違った使い方をすれば壊れるだろう!
Posted at 2023/03/27 20:06:32 | コメント(0) | 日記
2023年03月26日 イイね!

CATERHAMに載せるエンジンは?

原題はこちら

その中でDigger90氏の隼エンジン仕様(220bhp @ crank, 183rwhp, 469kgs. Outperforms a 420 Cup yet extremely tractable and forgiving as a road car.)はひときわ目に付いた(残念ながらエンジンの画像はないが)。


本人は「As others have said, the feedback, balance, handling, agility, turn-in etc of an extremely light car - as well as the noise - are breathtaking. My car is 140kgs lighter than a 620R.... Yes 140kgs!!! Think about that for a minute...」と自画自賛している。

また【Hayabusa powered Caterham My ProfileMy PreferencesMy Mates】でも

It's a standard 1340cc Gen 2 that's been mapped, setup and rolling roaded by RLM Racing. They know their stuff when it comes to Hayabusas, since they've been doing most of the Radicals for years and now the MK Indy 200 Cups.

It produces 110 ft lbs wheel torque. Like most people, I thought bike engines wouldn't produce enough torque for a car - until I actually drove one. It's nonsense, a fallacy, and completely overdone by the uninitiated. Bike engine design principles are very similar to F1 engines (very shallow pistons, short stroke, oversquare, ability to rev to 11,000+rpm) and no-one in F1 complains about a lack of torque. :-) My Caterham Hayabusa pulls cleanly from low down in 6th gear and happily tootles around Town. You may need 400 ft lbs torque in an M3 that weighs nearly 2 tons, but not in a Caterham that weighs 469kgs.

When you run the calculations the Haybusa car has a very similar torque-to-weight ratio as a 420R (0.121 vs 0.106 ft lbs/lb respectively - although this is possibly understated, since my Haubusa car's figure is wheel torque whereas Caterham only state engine torque for their cars). Again, no-one complains about a lack of torque in 420R Caterhams(!)

As for the gearboxes/clutches not being up to it... again, not true. The Gen2 Hayabusa has much stronger dogs than the 1st gen (which was already stronger than most other bike dog boxes).

My car has a 3.12 diff.

When I take people out on pax laps in my car the most-often heard response is "Holy Mother of God!!!!" and "SH***T, that is awesome!!!", not 'Oh, it's lacking a bit of torque isn't it?"

And I speak from a point of some experience with Caterhams... I've owned 4 of them (a Sigma, two K Series, and this Hayabusa) and still have 3 of them, and have driven several R300, R400 and Duratecs.


You're right - it doesn't have any of those issues(!)

It's very tractable across all rev ranges, pulls cleanly from low down and the 6 speed sequential is frankly, a delight to use. It certainly isn't a pain to drive as you describe nor does it 'only work when changing up with WoT.

In fact, it's a more user friendly box than than Type 9 5 speed in my 1.6 K Series SuperSport, and I'd say the equal of the Caterham 6 speed in my 1.8 K Series SuperSport.


と書いている(あえて日本語に訳していない)。

私としては街乗り仕様にするつもりはないため、低速はあまり考えなくていいと思っている。
Posted at 2023/03/26 02:12:05 | コメント(0) | 日記
2023年03月08日 イイね!

ガレージ用品のグレードアップとアップグレード

タイトルは前に書いたブログ「工具のグレードアップとアップデート」の二番煎じ。

今回購入したのは2.5トンジャッキ。


デュアルポンプ式のジャッキも持っているが、ちょっとした時に使えるという点ではこの手の大きさのほうがいい。重いスチール製は持ち運びが大変だし、サーキット走行時に持って行くアルミ製のはやはり日常整備用で使いたくはない。

これまで使っていた2トンジャッキ。


今でも使えることは使えるが、オイル漏れのせいだろうか、ジャッキアップする時に動きがちょっと渋い。ただパンタグラフジャッキ(私としては車載しておくことをお勧めする)に比べればラクだ。
Posted at 2023/03/08 18:43:19 | コメント(0) | 日記

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「[整備] #スーパーセブン16Kスポーツ ローバーKシリーズエンジン シリンダーヘッドの清掃 https://minkara.carview.co.jp/userid/1737905/car/2440577/7768557/note.aspx
何シテル?   04/27 19:20
MasaGotoです。 チューニングやサーキット走行などあれこれ構想するのが私のみんカラの使い方。 特にエンジンについてどういうパーツを使おうとか、どこまで...
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