2021年02月24日
みなさま お姉様 ごきげんよう♪
MoTeC M1のKnock関係ヘルプより
☆Knock
The knock system adjusts ignition timing for individual cylinders when knock levels exceed Knock Threshold. For the knock system to function the following conditions must be met:
ノックシステムは、ノックレベルがノックしきい値を超えると、各気筒の点火時期を調整します。ノックシステムが機能するためには、以下の条件を満たす必要があります。
•Knock Cylinder N Resource defines which knock sensor is used for each cylinder.
ノックシリンダNリソースは、各シリンダに使用されるノックセンサを定義します。
•Knock Cylinder N Gain must be greater than zero for each cylinder.
ノックシリンダ N のゲインは、各シリンダでゼロよりも大きくなければなりません。
•Knock Mode must be enabled.
ノックモードが有効であること。
•Knock Frequency A must be greater than zero. (other frequencies are used for logging only. They do not have any effect on ignition timing).
ノック周波数Aは、0より大きくなければなりません。(他の周波数はロギングにのみ使用されます。他の周波数はロギングにのみ使用され、点火タイミングには影響しません
Knock Frequency A [Hz]/Validation [Hz]
Min. 0.0 /Max. 30000.0
DSP knock measurement frequency for knock level A.
ノック周波数A [Hz]/バリデーション [Hz]
最小値 0.0 /Max. 30000.0
ノックレベルAのDSPノック測定周波数
※周波数はA~Dまで4つ設定可能
Knock Cylinder 1 Engine Speed [rpm]/Validation [rpm]
Min. 0.0 /Max. 30000.0
Per-cylinder engine speed as measured between the ends of successive knock windows. This gives an indication of the contribution of each firing event and can be used to analyse cylinder balance.
ノックシリンダ1 エンジン回転数[rpm]/バリデーション[rpm]
最小値 0.0 /Max. 30000.0
連続したノック窓の端から端までの間に測定されたシリンダーあたりのエンジン回転数。これは、各点火イベントの寄与度を示すもので、シリンダーバランスの分析に使用することができます。
Knock Cylinder 1 Level A [%]/Validation [%]
Min. 0.0 /Max. 200.0
The measured knock level at Frequency A.
ノックシリンダー1レベルA[%]/バリデーション[%]の場合
最小値 0.0 /Max. 200.0
周波数Aで測定されたノックレベル
※周波数A~Dの4つのノックレベルは各シリンダー毎に設定可能
Knock Cylinder 1 Cycle Count
Validation Min. 0/Max. 255
Cycle count is incremented for each engine cycle when the knock level channels are updated.
ノックシリンダー1サイクルカウント
バリデーション最小値 0/最大 255
ノックレベルチャンネルが更新されると、エンジンサイクルごとにサイクルカウントがインクリメントされます。
Knock Cylinder 1 Filtered [V]/Validation [V]/Min. 0.0
The voltage at the input pin, filtered with a 1 second time constant. This is for diagnostic purposes only:
•Direct DSP knock measurement: around 2.5V
•External knock measurement: around 1V
ノックシリンダ1 フィルタリング[V]/バリデーション[V]/Min. 0.0
入力端子の電圧を1秒の時定数でフィルタリングしたものです。これは診断のみを目的としたものです。
直接DSPノック測定:約2.5V
外部ノック測定:約1V
Knock Cylinder 1 Gain [%/V]
The knock level gain.
Validation [%/V]/Min. 1.0/Max. 500.0
ノックシリンダ1ゲイン[%/V]
ノックレベルゲイン。
バリデーション[%/V]/Min. 1.0/Max. 500.0
Knock Cylinder 1 Bank Deprecated
Cylinder bank assignment for fuel calculations.
ノックシリンダー1バンク 非推奨
燃料計算のためのシリンダーバンクの割り当て。
•Knock Activate Delay table should be non-zero.
ノックアクティベートディレイテーブルはゼロではありません。
•Knock Threshold table should be non-zero.
ノックしきい値テーブルは0以外にしてください。
Knock Threshold [%]
Validation [%]/Min. 0.0
When the knock level for any cylinder exceeds Knock Threshold the ignition timing for that cylinder will be adjusted.
The adjustment in degrees of retard is Knock Trim Gain × (Knock Cylinder N Level A - Knock Threshold)
ノックしきい値 [%] ノックしきい値
バリデーション[%]/Min. 0.0
ノックレベルがノック閾値を超えると、その気筒の点火時期が調整されます。
リタードの調整は、ノックトリムゲイン×(ノックシリンダーNレベルA-ノックスレッショルド)となります。
•Knock Recovery Rate table should be non-zero.
ノック回復率テーブルは0以外にしてください。
Knock Recovery Rate [°/s]
Validation [°/s]/Min. 0.1
Ignition timing is restored at this rate.
ノック回復率 [°/s]
バリデーション [°/s]/Min. 0.1
この速度で点火時期が回復します。
•Knock Trim Gain table should be non-zero.
Knock Trim Gainテーブルは0以外の値を使用してください。
Knock Trim Gain [°RTD]
Validation [°RTD]/Min. 0.0
When the knock level for any cylinder exceeds Knock Threshold the ignition timing for that cylinder will be adjusted.
The adjustment in degrees of retard is Knock Trim Gain × (Knock Cylinder N Level A - Knock Threshold)
ノックトリムゲイン[°RTD]/バリデーション[°RTD] Min. 0.0
ノックレベルがノック閾値を超えると、その気筒の点火時期が調整されます。
リタードの調整は、ノックトリムゲイン×(ノックシリンダーNレベルA-ノックスレッショルド)となります。
•Knock Trim Limit table should be non-zero.
Knock Trim Limitテーブルは0以外の値を使用してください。
Knock Trim Limit [°RTD]/Validation [°RTD] Min. 0.1
Ignition timing will not be retarded past this limit.
ノックトリム限界値[°RTD]/バリデーション[°RTD]最小値 0.1
この値を超えると点火時期が遅れません。
•Knock Window Start should reflect typical crank angle where knock may first be evident (typically 10°ATDC).
ノックウィンドウのスタートは、ノックが最初に明らかになる典型的なクランク角度(通常はATDC10°)を反映してください。
•Knock Window Width table should be set to 60 degrees at all engine speeds.
ノックウィンドウ幅の表は、すべてのエンジン回転数で60度に設定してください。
◇Knock Window
The crankshaft angles within which knock measurements are made. As knock is prevalent between approximately 10 degrees ATDC and 60 degrees ATDC it is preferable to ignore any knock signals which fall outside of this interval.
◇ノックウィンドウ
ノックの測定を行うクランクシャフトの角度。ノックはATDC約10度からATDC約60度の間で発生するため、この間隔を外れたノック信号は無視することが望ましいです。
Knock control is disabled for Knock Activate Delay when an ignition cut or fuel cut event occurs. This is reflected in Knock State.
ノック制御は、イグニッションカットまたはフューエルカットが発生すると、 ノックアクティベートディレイで無効になります。これはKnock Stateに反映されます。
Knock Warning
ノック警告
If any of Ignition Cylinder N Trim Knock is greater than Knock Warning Threshold Trim the warning will activate.
イグニッションシリンダ N のトリムノックがノック警告のしきい値トリムより大きい場合、警告が発動します。
If any of Knock Cylinder N Level A is greater than Knock Warning Threshold Level the warning will activate.
ノックシリンダー N のレベル A がノック警告のしきい値レベルより大きい場合、警告が発動します。
内容については分かるところもあれば ?のところもあり ですわ
さて MoTeCですから
さぞや
特殊でスペシャルな自前の
ノックセンサーユニット
を用意しているのであろう
※ちょっと皮肉がはいっておりましてよ
そう考えていた時期が あてくしにもありました
が
HPをくまなく探し M1 SERIESのデータシートにも目を通しましたが
「Knock control が出来る」としか 書いてありませんのよ
どうにも
純正ノックセンサーをそのまま使うよう
ですわね・・・・
Posted at 2021/02/24 22:20:19 | |
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