Tesla Patents Frickin' Laser Beams That Clean a Car's Glass
The technology could ensure cameras used for the Autopilot driver-assist system have a clear view of the road.
https://www.roadandtrack.com/car-culture/a30059244/tesla-glass-cleaning-laser-patent/
<以下引用>
Tesla Patents Frickin' Laser Beams That Clean a Car's Glass
Tesla CEO Elon Musk is notoriously skeptical that automakers need laser scanners (also known as lidar sensors) to develop truly self-driving cars. "Anyone relying on lidar is doomed," Musk declared at a Tesla event in April 2019. But a recent patent claim suggests Tesla may have found a use for lasers after all, although they won't be looking down the road. Tesla has filed a patent for a system that uses lasers to clean glass, including the glass in front of cameras used for advanced driver-assistance systems such as Autopilot.
According to the patent, such a system could use cameras to detect debris on windshields, side or rear glass, or camera lenses. A laser would then irradiate the debris, burning it off of the windshield. An illustration accompanying the patent filing shows a Tesla Model S with lasers mounted on the hood, fender, and B-pillar to clean forward- and side-facing cameras. A patent doesn't mean that this technology is guaranteed to reach the road, of course. The technology will first have to prove that it's reliable, affordable, and an improvement over existing technology. We assume any laser-based system would have more success than windshield-washer fluid at removing bug guts and other stubborn dirt.
That patent describes pulsing the laser at a calibrated rate or coating the glass with an indium tin oxide coating to ensure that the beam doesn't pass through the glass and damage materials or components on the other side of the glass. That protection would presumably also benefit any human occupants inside the vehicle as well. Tesla also mentions using the technology to clean debris from the glass and glasslike coatings used on photovoltaic solar panels. Anything that blocks sunlight from reaching a solar panel reduces the amount of power the panel produces.
<引用終わり>
自動運転システムで重要となるLIDAR(Laser Imaging Detection and Ranging;レーザー画像検出と測距)や光発電装置では、装置前面を覆うガラスに汚れが付着していると機能が著しく低下するため、ガラスをきれいにしておくことが重要!
というわけで、
ガラスを何らかの方法で掃除できるようにしておかないといけないわけですが、テスラが特許申請したのは・・・
レーザー光線でガラスの汚れを蒸散させる!!
・・・というもので、レーザー兵器のミニチュア版みたいな感じです。
レーザー照射の仕方と、酸化インジウムスズコーティング(タッチパネルの電極に使われている透明素材)でガラスの内側までレーザーの影響が及ばず、機材そのものや乗員に悪影響が出ないようになっているそうです。
とはいえ、
虫汚れが蒸散するくらいの威力ですから間違って当たったら結構とんでもないけがをしそうです。間違って当たらないようになってはいるんでしょうけど・・・。
今回のテスラの特許とは直接関係ありませんが・・・
LIDARにしても他車のレーザー光線を間違って拾ったりしないんだろうかとか、人に当たって影響ないの?等々、レーザー自体がそんなにたくさん使われているわけではない現状から大きく環境が変わったときにどうなるんだろう?というのも気になるところです。
細かいことが細かくないかもという英語表記が・・・
「any human occupants inside the vehicle」とあるのですが、車の中の居住者みたいな表現で、driverやpassengerではないんですよね。以前から使われている表現なのかがわかりませんが、テスラだけに、運転手や乗客乗員ではない!ということを強調してるの??と思ってしまいました。
Posted at 2019/12/01 09:42:20 | |
トラックバック(0) |
興味深い | クルマ