
これまで乗ったクルマの中で強烈な印象が残っているのが '69 Chevelle。
あれは12年前、出張で渡米した時に大学時代の同級生のところへ寄ると、なにやら怪しげなクルマがあったのです。
聞けば、NASCARのレースカーを製作するショップのオヤジと親しくなったことから、草ドラッグレースへの参戦を決意し、個人売買で800ドルで買ってきたシボレー・シェベルに、350cui(5733cc)のV8を358cuiにボアアップするキットを通信販売で購入。ショップのオヤジに工具や作業場を拝借し、自分で組み上げたとのこと。
詳しいスペックは下記の通りです。
Body: 1969 Chevrolet Malibu/Chevelle, originally equipped with 307 and 3sp. granny transmission
Block: 1974 Chevrolet 4 bolt main. Decked, align bored, bored 0.040inch over (358 cubic inch)
Crank Shaft: Chevrolet Nitrided Steel crank shaft, balanced
Connecting rods: Eagle H-beam 4340 alloy 6 inch rods, balanced
Pistons: Keith Black flat top pistons, balanced
Cam: Camotion custom ground, asymmetric profile, 257 degree intake duration at 0.030 lift, 0.512 intake, 0.480 exhaust lift
Oil sump: Wet, modified to front feed.
Oil pump: Melling high volume
Cylinder head: Air Flow Research CNC ported Aluminum heads with 2.08inch intake & 1.60 inch exhaust stainless steel valves, 7/16 studs, Comp Cam steel roller rocker arms
Intake manifold: Edelblock Victor Jr. with 1 inch spacer, ported to match intake ports
Carburetor: Holly 3310-1, milled off choke horn, rejetted, modified secondary diaphram spring
Exhaust: Hooker Super Competition with 1-3/4 inch equal length primary tubes, 2.5 inch dual exhaust, Dynomax mufflers
Transmission: Muncie M21 4 sp.
Shifter: Hurst
Scatter shield: Steel
Clutch: Hayes 11 inch dry, Borg and Beck style presser plate
Rear end: Currie 9 inch with Torque Sensing differential, 4.11
Brake: Chevrolet frank disk, Currie large diameter drum, with Crane vacuum reservoir
Power steering: N/A
Air conditioning: N/A
Power window: N/A
Radio: N/A
Paint: Pepboy gray primer
Tires: Cheapest Goodrich you can find

Rims: Genuine Chevrolet 14 inch steel rims
ここまで仕上げるのに8,000ドル!もちろん自分で組んだので、工賃はゼロなのですが。。。
敢えて外観はプライマー仕上げ。彼曰く綺麗にすると盗まれるのでこのままにしてあるそうですが、これはこれでシブい!
運転を勧められたのですが、壊すといけないのでご辞退し、助手席に乗せてもらいました。
速い!とにかく速い!1速2速3速はホイールスピンの連続。グォーと雄たけびをあげながら7500RPM!まで回っていき、ある回転域からというより、アクセルを踏み込んだ瞬間から、分厚いトルクで豪快な加速Gが続くのです!
彼に言わせると、まだまだこれでは甘いそうで、358cuiはスモールブロックであり、454cui(7436cc)のビッグブロックでさらなるパワーを狙いたい!と熱く語っていました。
・・・その後、どこまで進化していくのか楽しみにしていたのですが、その数年後に諸般の事情により手放してしまったのです
C63でフル加速すると、ちょっとだけですがあの'69 Chevelleの加速を思い出します

Posted at 2009/10/30 00:10:04 | |
気になるクルマ | 日記